Starta en klubb för dina kunder

Vad är egentligen en kundklubb? Den typ av kundklubbar som går att organisera med hjälp av exempelvis https://www.inspirationcompany.se/ är en slags medlemsklubbar för kunder i butiker. Det vanligaste är att du handlar i en butik och i kassan får du frågan ifall du vill bli medlem i butikens klubb. Oftast innebär det att du vid första köpet, eller inom en begränsad tid, får procent på ditt inköp. Något som lockar många kunder att gå med.

När du sedan är medlem så innebär det en mängd olika fördelar för dig. Du kan samla poäng per köp och få rabatter eller pengar tillbaka, baserat på hur mycket du har handlat. Det brukar finnas speciella medlemsrabatter på vissa varor, som du kan dra nytta av. Ibland kan det organiseras kundkvällar eller frukostar där du kan få någon typ av extra rabatter, föreläsningar, modevisningar eller annat. Något som inte är till för kunder utanför klubben.    

 

Samarbete med andra

I de större kundklubbarna är det även vanligt att man ordnar samarbete med andra företag. Det kan vara en kundklubb för en matbutik som samarbetar med en skidort, där medlemmarna kan få rabatter på hotell under vissa veckor. Man kanske kan erbjuda lägre pris på inträde till ett äventyrsbad, även det under vissa veckor. Eller något annat som båda parterna får nytta av på olika sätt. Nöjda kunder och fler som besöker din samarbetspartner.

Det som är speciellt med alla kundklubbar är att du som företag kan bestämma precis hur du vill lägga upp kundklubben och vad du vill erbjuda dina kunder. Som kund har du aldrig något att förlora på att vara med, och kan vara medlem i kundklubbarna hos alla butiker du handlar i. Det gäller både för dig som privatkund och för dig som är kund i formen av ett företag. Kundklubbar finns även för dessa kunder.  

 

 

Bra för dig som företag

För dig som företag är en kundklubb något som kan ha många positiva sidor. Du kan lära känna dina kunder bättre och få veta vad det är som de uppskattar med dig, eller vad de inte vill ha. Det är ett sätt att kunna nå dina kunder på andra sätt än tidigare, eftersom du nu har deras telefonnummer och, eller, deras mejladress.

På det viset kan du skicka riktade erbjudanden och kanske även bjuda in till en kundkväll eller något annat liknande event. Till och med olika saker som händer på olika orter.